INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Temat:                      Multimedialne Formy Fitness

Autor:                       Marzena Wierzba

Okres realizacji:        rok szkolny 2022/23

Adresat innowacji:    wszystkie klasy

Rodzaj innowacji:     metodyczna

 

Opis innowacji

Innowacja będzie realizowana w sali gimnastycznej. Dla klasy przeznaczona jest jedna godzina lekcyjna w semestrze. Dzięki temu poszerzymy świadomość na temat zagrożeń spowodowanych brakiem regularnej aktywności fizycznej, szkodliwością siedzącego trybu życia. Zajęcia będą odbywały się przy muzyce. Będą prowadzone przez nauczyciela z wykorzystaniem dostępnych środków multimedialnych (płyty DVD, Internet, rzutnik).
Podczas realizacji zajęć uczniowie będą mieli możliwość zdobycia nowych umiejętności oraz ich wykorzystania w praktyce.

Motywacja wprowadzenia innowacji

Wdrożenie do utrzymywania aktywności fizycznej przez całe życie to naczelny cel wychowania fizycznego. Sprawność fizyczna i zdrowie powinny być priorytetami każdego człowieka. To właśnie dobre samopoczucie jakie osiągamy po wysiłku fizycznym ma duże znaczenie w pracy nad własną osobowością, osiąganymi wynikami w nauce, umiejętnością radzenia sobie ze stresem i sukcesami w życiu. Obserwując młodzież  mam wrażenie, że z roku na rok jej sprawność fizyczna jest coraz niższa, dlatego postanowiłam tę formę zajęć wprowadzić.  Stosowane ruchy taneczne, oparte o trening cardio (trening aerobowy), są łatwe do wykonania i prowadzą do rzeźbienia sylwetki szczególnie w takich rejonach jak: pośladki, uda, ramiona dolne partie pleców, brzuch. Nakierowane są też na najważniejszy mięsień w naszym ciele - serce. Myślę, że opracowana przeze mnie innowacja urozmaici i uatrakcyjni lekcje wychowania fizycznego, a także przyczyni się do poprawy sprawności fizycznej oraz zaszczepi chęć aktywnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego oraz aktywnego spędzania wolnego czasu.

Cele projektu

- podniesienie atrakcyjności lekcji wychowania fizycznego,
- harmonijny i wszechstronny rozwój organizmu,
- kształtowanie sprawności ogólnej i wytrzymałości,
- pogłębienie wiedzy i umiejętności dotyczącej prawidłowej postawy ciała,
- integracja zespołu klasowego, akceptacja innych, rozwijanie asertywności,
- kształtowanie gibkości, koordynacji ruchowej, poczucia rytmu oraz czucia własnego ciała,
- redukcja stresu, umiejętność relaksacji, wzrost motywacji do nauki i lepszej jakości życia,
- poszukiwanie barier własnych możliwości,
- wyrobienie poczucia własnej wartości, kultury osobistej oraz szacunku dla innych osób, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.

Przewidywane osiągnięcia

W wyniku realizacji innowacji pedagogicznej wzrośnie atrakcyjność zajęć wychowania fizycznego, podniesie się kondycja, siła i poziom ogólnej sprawności fizycznej uczniów. Zdobędą oni nowe umiejętności ruchowe. Poznają podstawowe zasady funkcjonowania organizmu w spoczynku i w ruchu. Zdobędą wiadomości na temat zdrowego trybu życia, prawidłowego odżywiania i dbania o własną sylwetkę. Poprzez wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności będą mieli możliwość uzyskania zespołowych i indywidualnych sukcesów. Uczniowie będą przygotowani do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz podejmowania aktywności fizycznej przez całe życie.

Treści innowacji:

Umiejętności:

- Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz poszczególne cechy motoryczne

- Ćwiczenia stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego i nerwowego,

-Podstawowe techniki ćwiczeń na zajęciach fitness,

- Ćwiczenia aerobowe- zwiększające wytrzymałość oraz redukujące zbędną tkankę tłuszczową,

-Samodzielne kontrolowanie postawy ciała oraz cech motorycznych

- Wykonywanie ćwiczeń z hantlami, wzmacniających mięśnie: grzbietu, brzucha, pośladków, barków, rąk i nóg.

- Zumba- budowanie prostych choreografii. 9. Komponowanie ćwiczeń .

-Współpraca w zespole ćwiczebnym.

Wiadomości:

-Fitness jako filozofia życia

-Muzyka w budowie układu choreograficznego.

-Higiena osobista na zajęciach.

- Dobór ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.

- Wypoczynek czynny i bierny, zasady stosowania w życiu codziennym.

-Wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku ( układ ruchowy, oddechowy, krążenia, nerwowy ). - Znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych (prawidłowa regulacja oddechu podczas ćwiczeń).

-Znaczenie ćwiczeń kompensacyjnych ( profilaktycznych).

- Zdrowe, właściwe odżywanie w treningu fitness.

 

Ewaluacja

W celu sprawdzenia, czy przygotowana  innowacja pedagogiczna przyniosła oczekiwane efekty planuję przeprowadzić:

- obserwacje uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego,

- pogadankę i dyskusję z uczniami